maandag 28 mei 2012

Stage: BC Brontorina

Brontorina is een dinosaurus met maar één droom. Ze wou ballerina worden... Maar het is niet evident om als dinosaurus naar een gewone balletschool te gaan...

Van 9 mei tot 16 mei werd ik terug Juf Kim in een 2de-3de kleuterklas. Deze keer liep ik stage in de 'Basisschool Onze-Lieve-Vrouw' in Grammene.
We werkten rond het boek 'Brontorina'.
Vorige stage gaven de lectoren ons de activiteiten en moesten wij die in een activiteitenvoorbereiding gieten. Deze stage ging er wat anders aan toe. We mochten onze activiteiten zelf kiezen.
Elke lector gaf vanuit zijn/haar vak een aantal verwachtingen mee.
Zo werd van ons verwacht dat we:
  • Waarneming zouden geven.
  • Hoofdverhaal op drie verschillende voorlezen.
  • Matrix aanbieden.
  • Begeleidde en zelfstandige beeldactiviteit.
  • Vers en lied aanleren.
  • Turnles geven.
  • Poppenspel spelen.
In de voorbereidingstijd was de bibliotheek een plaats waar ik niet weg te slaan was. Over alles begon ik informatie op te zoeken zodat Brontorina echt zou leven in de klas.

Wanneer de kleuters de eerste dag in de klas binnenkwamen, hadden ze onmiddellijk alle prenten en voorwerpen gezien. Ik laatste ze eerst wat rondkijken en luisterde ondertussen welke ideeën ze al allemaal hadden. Toen ik hen het boek voorstelde, waren ze zeer enthousiast. Dit vond ik zeer fijn.

Maar mijn dino-ei boeide de kleuters nog het meest van alles. De eerst dag kwam ik aan met een ei en in de loop van mijn stage zagen ze langzaam het ei barsten. Jaja, een écht groeiend dino-ei!

De week is voorbij gevlogen. Ik vond dit een zeer leerrijke stage en ik heb veel tips gekregen die ik zeker en vast zal meenemen naar mijn volgende stage.

Met een grote groepsknuffel heb ik afscheid genomen van de kleuters!

Groetjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten